Lidé praktikující judo často vídávají kodokanský emblém a ptají se co přesně představuje. Protože je Kodokan původní školou juda založenou Jigorem Kanem a stále je mezinárodní technickou autoritou, její symbol se objevuje v mnoha dojo, knihách, webových stránkách a i na judogi. Symbol může být zobrazován buď s japonskými znaky pro ju a do nebo bez nich.
Třešňový květ je považován za vyjímečně krásný a důležitý symbol japonských samurajů, protože na vrcholu své krásy nevyhnutelně padá na zem, aby zemřel. Povinností samuraje bylo sebeobětování a květ třešně byl důkazem, že je to přirozený běh věcí a i přesto může být takový úděl krásný a čistý. Život je tak jemný a krásný jako padající okvětní plátek. Je přirozené, že všechny krásné věci končí. Samuraj se snažil porozumět podstatě života a smrti meditací právě o třešňovém květu. Tento mír byl naplněn vnitřní silou a bojovým duchem, představovaným červeným kruhem uvnitř bílého květu. Skrze studium útoku a obrany v judu se učíme uvést v soulad náš duch a tělo. Učíme se jak tvrdě bojovat tak i nechat lehce odejít.
V knize "Zen v umění lukostřelby" (od Eugena Herrgelse 1953) se říká: "Není bez příčiny, že si samurajové vybrali jako svůj nejpravdivější symbol křehký květ třešně. Jako lístky padají v ranním světle a plují klidně na zem tak se musí bezestrachu odloučit od života tiše a bez pohnutí.". To může být motivací vysvětlení významu kodokanského symbolu, které je na západě všeobecně přijímáno.
... Standardní emblém kodokanu je osmilistý třešňový květ. Byl přijat feudálními samuraji, protože květ je oddělen od větvě na vrcholu své krásy, aby zemřel. Symbolizuje stupeň vyzrálosti osobnosti, který by se mohl vyjádřit jako "Tvrdý uvnitř, ale měkký na povrchu". Ohnivý kruh ve středu emblému představuje oheň a nadšení osobnosti. Duch kodokanu spojuje sílu oceli kované do rudého žáru uprostřed podajného hebvábí a bílého květu. Je to symbolické spojení síly a vzdoru s podajností a pružností dosažené duchem nositele danového stupně. Je to znak osobní znalosti. ...
Ačkoliv je toto nejvíce publikovaná interpretace kodokanského symbolu na západě rozhodně není nejpřesnější. Třešňový květ (sakura-bana) je na japonských erbech vždy zobrazován jako pětilistý. Květ je v přírodě pětilistý. Oproti tomu kodokansky symbol je osmilistý. Některé judistické kluby a organizace používají pětilistý květ jako součást svého emblému a lze to jako významný samurajský symbol přijmout. Kodokanský má však jiný původ. Barvy v symbolu noseném členy kodokanu představují dočervena rozžhavený kousek ocely obklopený lesklým bílým hedvábím. Tvrdý uvnitř, měkký na povrchu. Znak zvýrazňuje princip juda, že měkké ovládá tvrdé a jemnost může ovládnout sílu a že lze vyhrát použitím síly protivníka proti jemu samotnému.
Symbol Kodokanu se začal používat až po Kanově smrti takže on s jeho výběrem něměl nic společného. Malý letáček údajně poblikovaný Kodokanem vysvětloval, že současný kodokanský symbol byl zaveden v říjnu roku 1940, a tvar byl vytvořen podle modelu pradávného osmistraného měděného zrcadla (nazývaného yata-no-kagami). Zrcadlo je zaznamenáno v japonských šintoistických legendách a jeho tvar je zobrazován v nespočetných japonských erbech. Zrcadlo všechno odráží pravdivě a je symbolem pro upřímnost. Červený kruh v centru je zamýšlen jako upřímná a nadšená mysl. Tento historický záznam je nyní přijímán jako autentický původ symbolu Kodokanu a byl také potvrzen Kodokanem (pan Naoki Murata, ředitel Muzea v Kodokanu).
Kodokanský symbol je reprezentací yata no kagami nebo-li zrcadla yata či oktagonálního zrcadla. Podle japonských mýtů dali bohové tři svaté dary prvnímu císaři, aby ukázali jeho božské následnictví:
- KUSANAGI NO TSURUGI - "Meč Kusanagi"
- YASAKANI NO MAGATAMA - "Drahokam Yasakani"
- YATA NO KAGAMI - "The Mirror Yata"
Yata no Kagami neni normální zrcadlo. Na rozdíl od běžného zracadla, které odráží náš vnější obraz, Yata no kagami odráží naší duši. Z tohoto důvodu jsou vždycky zrcadla uvnitř Šintoistických chrámů (říká se, že originální yata no kagame stále leží nedotčeno v šintoistickém chrámu v Japonsku). Pokud aplikujeme šintoistický koncept na symbol juda, tak bílá barva yata no kagami reprezentuje judistu hledajícího očištění své duše a červené slunce uprostřed zastupuje virtuálně judo na které se judoka zaměřuje.
z anglického originálu přeložil a upravil --LuF--
(Copyright JudoInfo.com Used with permission).